Kerncijfers
Alle natte ondergronden zoals sloten, kanalen, rivieren (binnenwater) | 324 ha |
---|
Beleid
De gemeente heeft vele wateren in eigendom en deels ook nog in beheer en onderhoud. Het gaat hierbij vooral om wateren binnen de bebouwde kom, zoals: watervoerende sloten, vijvers en overige waterpartijen waaronder de Binnenvest om de historische stadskern van Hulst. In het kader van het Stedelijk Waterplan is samen met het waterschap onderzoek uitgevoerd naar de overdracht van verantwoordelijkheden voor het beheer en onderhoud van oppervlaktewateren binnen bebouwd gebied. Conform de Waterwet is het de bedoeling dat het waterschap in de toekomst wordt belast met het beheer en onderhoud van al het “stedelijk“ water. In 2015 is hiertoe een overeenkomst gesloten met waterschap Scheldestromen voor een gefaseerde overdracht. Bij de overdracht van het beheer van gemeentelijke wateren naar het waterschap wordt wel geëist dat er geen achterstallig baggeronderhoud meer aanwezig is. Hier is een gezamenlijke inspanning geleverd door de gemeente en het Waterschap, waarbij de kosten gelijk zijn verdeeld. Behalve voor de Buiten- en Binnenvest en Zoetevaart zijn al deze werkzaamheden uitgevoerd en zijn afspraken gemaakt over de werkverdeling van het reguliere onderhoud . Ook voor het baggeren van de Buiten- en Binnenvest en Zoetevaart zijn binnen het VGRP middelen meegenomen. Een van de overige zaken welke samen met het waterschap gedaan wordt is het opruimen van zwerfvuil en het verwijderen van dode vis of overige dieren. Ook deze kosten worden gezamenlijk gedragen.
Financieel kader
De middelen voor het onderhoud van wateren zijn beschikbaar gesteld vanuit de opbrengst van de rioolrechten en zijn betrokken bij de vaststellen van het VGRP. In 2020 is ruim € 32.000 besteed aan het uitbaggeren van waterpartijen.
Knelpunten/risico’s
De kosten voor het creëren van ruimte voor de bagger welke niet op de oever verwerkt kan worden zijn nog niet in beeld. De onderhandelingen over grondaankoop of ruil lopen nog. De raming van de kosten gaat voorlopig uit van € 450.000 incl. BTW. De helft van deze kosten komen voor rekening van de gemeente. Verder zal tot dat het laatste achterstallig baggeronderhoud uitgevoerd wordt, de hoeveelheid slib groeien. Hoeveel dat is, is onzeker. Uitgaande van de laatste inventarisatie waren de geraamde kosten € 1.600.000. Ook deze kosten worden gedeeld. In het VGRP zijn daarvoor middelen gereserveerd.
Ontwikkelingen
Ook na de overdracht van het beheer en onderhoud wordt er in een cyclus van 8 jaar gebaggerd. Daar waar de gemeente Hulst het niet wenselijk acht dat de bagger op de oevers verwerkt wordt, zullen de kosten voor het afvoeren en verwerken van het slib betaald moeten worden. Ook blijft de gemeente verantwoordelijk voor het baggeren rond de overstorten. Slib dat door de samenstelling afgevoerd zal moet worden.