Kerncijfers
Lichtmasten | 6.854 stuks |
---|---|
Armaturen | 7.082 stuks |
Waarvan: | |
- LED-verlichting (nachtbrander en dimregime) | 1.433 stuks |
Lampen | 7.082 stuks |
Beleid
Doel van het Beleidsplan Openbare Verlichting 2018-2023 is het hebben en in stand houden van een sobere, en doelmatige verlichting in dienst van de sociale en verkeersveiligheid van de burgers. Bij vervanging van materialen wordt duurzaam geïnvesteerd en gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. De doelstelling uit het energieakkoord wordt ondersteund door toepassing van energiezuinige verlichting.
Sinds 2016 werken de Zeeuwse gemeenten, het Waterschap, de Provincie en Zeeland Seaport samen in het gezamenlijk beheren en onderhouden van de openbare verlichting in Zeeland. De doelstellingen van deze samenwerking zijn een uniform, innovatief, effectief en efficiënt beheer en onderhoud van de openbare verlichting, zodat de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk worden gehouden en de personele kwetsbaarheid van partijen wordt verminderd.
Deze samenwerking is vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst openbare verlichting Zeeland. Op basis hiervan is een ‘Bureau Openbare Verlichting Zeeland’ (BOVZ) gevormd, dat zorg draagt voor een gezamenlijk onderhoudsbestek, gezamenlijke directievoering, gebruik van één database – beheerpakket (Onderhoud Management Systeem of OMS) en het beheren van het beheerpakket.
Financieel kader
Openbare Verlichting | Prim. begroting | Begrotingswijz. | Begroting 2020 | Jaarrekening 2020 | Begroting 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Personele kosten | € 64.441 | € - | € 64.441 | € 66.172 | € 65.733 |
Elektriciteitsverbruik | € 85.000 | € 33.000 | € 118.000 | € 114.425 | € 118.000 |
Duurzame vervangingen | € 195.000 | € - | € 195.000 | € -10.503 | € 200.000 |
Onderhoud | € 40.000 | € 10.500 | € 50.500 | € 82.826 | € 35.500 |
Bureau Openbare verlichting Zeeland (BOVZ) | € 45.500 | € 4.500 | € 50.000 | € 46.427 | € 50.000 |
Schades | € 15.000 | € 25.000 | € 40.000 | € 44.724 | € 15.000 |
Totaal Lasten | € 444.941 | € 73.000 | € 517.941 | € 344.071 | € 484.233 |
Detachering BOVZ | € 38.300 | € -16.000 | € 22.300 | € 26.782 | € 38.300 |
Ontvangsten schades | € 15.000 | € - | € 15.000 | € 12.263 | € 15.000 |
Totaal Baten | € 53.300 | € -16.000 | € 37.300 | € 39.046 | € 53.300 |
Saldo openbare verlichting | € 391.641 | € 89.000 | € 480.641 | € 305.026 | € 430.933 |
gemiddelde jaarlijkse vervanging beleidsplan | € 240.450 | € 240.450 | € 240.450 | € 240.450 | € 240.450 |
De vervangingswaarde van de installatie bedraagt globaal € 9.665.000. Begin 2020 was er een vervangingsachterstand van 1053 aan masten en 2569 aan armaturen.
De doelstelling is het achterstallig onderhoud in 10 jaar in te halen. Hierdoor kan er verder worden bespaard op energie en onderhoud, waardoor, binnen de bestaande budgetten voor openbare verlichting, uiteindelijk de vervangingsplanning op het benodigde niveau kan worden gebracht.
Hiervoor is echter wel gedurende een periode van 10 jaar een extra inspanning nodig om het achterstallig onderhoud weg te werken.
In 2019 is gestart met het uitvoeren van deze inhaalslag. In 2020 heeft de aanbesteding van het onderhoud en de vervanging van de openbare verlichting in Zeeland plaatsgevonden. Hierdoor zijn wel opdrachten verstrekt, maar zijn deze voor een groot deel nog niet uitgevoerd. De uitvoering zal voor een groot deel pas in 2021 plaatsvinden. De budgetten hiervoor zullen voor zover nodig naar 2021 worden overgebracht. Door de vertraging in vervanging in 2020 zijn de kosten voor storingsonderhoud fors hoger uitgevallen. Tevens zijn in 2020 nieuwe energietarieven van kracht geworden, waardoor de energiekosten zijn gestegen in plaats van gedaald.
In 2020 heeft de aanbesteding van onderhoud en vervanging van de openbare verlichting in Zeeland plaatsgevonden. De kosten voor onderhoud en vervanging zijn vanaf 2021 fors hoger. Momenteel wordt onderzocht wat de gevolgen zijn voor de vervangingsplanning. Op basis daarvan zal de planning van de vervangingsinvesteringen worden aangepast. Afhankelijk van de beschikbare middelen zal het ambitieniveau opnieuw worden vastgesteld. De middelen die vrijgemaakt zijn voor de afkoop van onderhoud bij overdracht van lichtmasten aan het Waterschap zijn nog niet ingezet. Wel zijn inmiddels een aantal van de masten in het buitengebied vervangen. Het budget dat hiervoor gereserveerd was, kan ingezet worden voor de vervanging van de masten die niet zullen worden overgedragen.
Knelpunten/risico’s
Er is een ontwikkeling om duurzaam om te gaan met energie. Vanuit de Rijksoverheid is een “verplichting” opgelegd om voor 2020 een energiereductie te halen van 30% ten opzichte van 2013. Indien de vervangingsplanning wordt uitgevoerd zal deze norm voor de openbare verlichting worden gehaald.
Ontwikkelingen
Tot voor kort was er nog een groot prijsverschil (aanschaf) in de conventionele verlichting en nieuwe verlichtingstechnieken als bijvoorbeeld LED. De laatste jaren is de trend ingezet dat de armaturen met LED verlichting voordeliger worden en conventionele armaturen langzamerhand uit de markt genomen. Led verlichting is in aanschaf nog steeds duurder dan conventioneel. Maar wanneer naar de total cost of ownership (TCO) wordt gekeken, wordt de keuze voor “nieuwe technieken” steeds interessanter. Hierdoor zullen de kosten van energieverbruik verder dalen en meer budget beschikbaar komen voor vervangingsinvesteringen. Ook is de levensduur van de LED verlichting langer.
Overdracht openbare verlichting buitengebied
Uitgangspunt voor de overdracht is, dat alles wat bijdraagt aan het goed functioneren van een weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de betreffende wegbeheerder. In de gemeente Hulst staan 429 masten die overgedragen kunnen worden naar het waterschap Scheldestromen en 8 masten die nu in beheer zijn bij het waterschap en naar de gemeente Hulst komen. Conform de gemaakte afspraken zullen te oude masten en armaturen eerst vervangen worden waarna de verlichting wordt overgedragen. Een deel daarvan is dus in 2020 vervangen ten laste van de budgetten in de begroting.
Daarnaast wordt afhankelijk van de leeftijd een vergoeding betaald voor de vervangingen en exploitatie.