Kerncijfers
Totale lengte wegen | 160 km |
---|---|
Totale oppervlakte verhardingen | 1.773.761 m2 |
Waarvan: | |
- gesloten (asfalt) | 424.808 m2 |
- gesloten (beton) | 22.280 m2 |
- open (klinkers, tegels) | 1.266.692 m2 |
- half (gravel, split) | 59.581 m2 |
Beleid
Wegenonderhoud bestaat uit dagelijks klein- en groot onderhoud en rehabilitatie (volledige vervanging wegconstructie aan het einde van de levensduur). De planningen van klein- en groot onderhoud zijn opgenomen in het wegenbeheerplan 2020-2024.
Rehabilitatie maakt geen onderdeel uit van klein en groot onderhoud wegen. De rehabilitatie is opgenomen in het Meerjaren Investerings Plan wegen, waarbij de planning wordt afgestemd op de beschikbare middelen en de samenhang met rioleringsprojecten en wegbeheer. Afhankelijk van het project vindt een verdeling plaats tussen rehabilitatiekosten en overige kosten. De middelen worden jaarlijks gedoteerd aan de reserve MIP wegen waaruit de afschrijvingen van de investeringen worden gedekt. Hierdoor blijven voordelen op investeringen als gevolg van subsidies, aanbestedingsvoordelen en onderuitputting beschikbaar voor rehabilitatie.
Bij het opstellen van het wegenbeheerplan is gebruik gemaakt van de beheersystematiek van de stichting CROW, bijgesteld naar aanleiding van de in 2017 uitgevoerde wegeninspecties. Binnen vermelde systematiek worden vier kwaliteitsniveaus onderscheiden, R-, R, R+ en R++. Voor het beheerplan wegen Hulst is uitgegaan van niveau R (laagste onderhoudsnorm zonder overschrijding van de richtlijn en voorkoming van risico’s; verzekerbaar zijn van schades). Voor de vertaling van de technische R-norm naar beeldkwaliteit wordt de B-norm gehanteerd. Door het tijdig uitvoeren van klein onderhoud zoals het repareren van plaatselijke verzakkingen, losliggende tegels, boomwortelschades en dergelijke worden risico’s zoveel mogelijk vermeden, de beeldkwaliteit verhoogd en de service richting bewoners en gebruikers van de openbare ruimte verbeterd.
Met betrekking tot de investeringen in het kader van herinrichting en reconstructie wegen is er in principe sprake van rehabilitatie en dus de mogelijkheid tot het maken van afwegingen over verkeersafwikkeling en/of inrichting. Aanleiding voor rehabilitatie kan ook voortvloeien uit afstemming met andere beleidsterreinen.
Het is belangrijk dat de rehabilitatie van de wegen uitgevoerd wordt. Met andere woorden: aan het einde van de levensduur moeten zowel verharding als fundering volledig vervangen worden. Beschikbaar zijn van middelen voor rehabilitatie is essentieel om rioleringsprojecten en rehabilitatie van wegen op elkaar af te kunnen stemmen.
In het VGRP is bij projecten waar de riolering vervangen wordt, ervan uitgegaan dat uitkomende bestratingsmaterialen hergebruikt worden. De kosten voor het vervangen van de fundering en het opnieuw leggen van de oude materialen worden uit de opbrengst rioolrechten gedekt. Het hergebruiken van het bestratingsmateriaal heeft echter zeer nadelige gevolgen voor de kwaliteit. Voor het vervangen van de verhardingsmaterialen als onderdeel van rioleringsprojecten is gemiddeld ongeveer € 300.000 per jaar nodig. Deze kosten mogen niet ten laste van de voorziening riolering worden gebracht. De middelen voor het vervangen van bestratingsmateriaal bij rioleringsprojecten worden voortaan meegenomen in de planning voor het Meerjaren InvesteringsPlan.
Financieel kader
De onderhoudskosten voor de korte en middellange termijn worden grotendeels bepaald door de huidige kwaliteit van de verhardingen en bestaat uit:
Klein onderhoud:
Het bedrag dat volgens de CROW-systematiek benodigd is voor het uitvoeren van Klein onderhoud aan zowel asfalt- en elementenverharding was geraamd op € 148.300 per jaar. Dit Klein onderhoud kan in eigen beheer worden uitgevoerd. De kosten daarvan zijn reeds in de begroting verwerkt.
Groot onderhoud:
Na de weginspectie is door het wegbeheersysteem een basisplanning gegenereerd. Conform de systematiek is een zogenaamde maatregeltoets uitgevoerd.
Deze maatregeltoets, waarbij kritisch is gekeken naar de gekozen maatregelen en afstemming heeft plaatsgevonden met geplande projecten, heeft geresulteerd in een gemuteerde basisplanning.
Hierin is berekend dat ten behoeve van uitvoering van het Groot onderhoud een bedrag van € 426.640 per jaar benodigd is. Groot onderhoud ter plaatse van geplande projecten voor riolering of rehabilitatie (MIP wegen) is niet meegenomen in de raming van de kosten voor groot onderhoud.
In de begroting is voor 2020 een bedrag opgenomen van € 289.000 voor groot onderhoud. Daarnaast is een bedrag van € 60.000 voor het aandeel uitgevoerd groot onderhoud in eigen beheer. In 2020 is voor een bedrag van € 225.000 aan onderhoud uitgevoerd. Er zijn 2 projecten doorgeschoven naar 2021. Hiervoor zijn de middelen die in 2020 beschikbaar waren (zoals in de Najaarsnota 2020 was besloten) tijdelijk toegevoegd aan de reserve MIP wegen. In 2021 zullen deze projecten alsnog ten laste van de reserve worden uitgevoerd.
Door creatief om te gaan met de budgetten voor klein onderhoud en het combineren van de onderhoudsplanning van het wegbeheer en de planning van rioolbeheer en rehabilitatie valt, ondanks de budgettaire beperking 95 % van het wegenareaal binnen de gestelde kwaliteitsnormen.
Ten aanzien van de investeringen (rehabilitatie) hebben een aantal projecten vertraging opgelopen. Enerzijds door het vooraf inplannen van de vervanging van kabels en leidingen door de nutsbedrijven, anderzijds heeft het intensiever betrekken van de omwonenden in de voorbereiding ook de nodige tijd gevraagd. PFAS en stikstof hebben in het begin tot enige vertraging geleid. Nu wordt het in de voorbereiding al meegenomen.
Ten behoeve van de uitvoering van het MIP wegen (rehabilitatie) wordt jaarlijks een structurele dotatie aan de reserve MIP wegen gedaan. De meerjarenplanning is in december 2020 weer bijgesteld.
Overzicht Meerjarig Investeringsplan
Lopende inversteringe MIP 2020 | Oorspronkelijk beschikbar gesteld krediet | Krediet 2020 | Uitgaven 2020 | Nog te verwachte uitgaven |
---|---|---|---|---|
Reconstr. Kruising Zoutestr.-Koolstr. (2015) | 1.095.000 | 5.273 | - | - |
GVVP maatregelen Vogelwaarde (Rapenburg) (2016) | 570.000 | 553.149 | - | 553.149 |
Reconstr. Julianastraat Heikant wegen (2016) | 133.000 | 1.336.712 | 806.155 | 300.000 |
Vernieuwing omgeving Janseniuslaan | 231.000 | 71.947 | - | 71.947 |
Herinrichting Cloosterstraat (2018) | 848.000 | 15.000 | 3.247 | 11.753 |
Verbreding Zoetevaart (2018) | 125.000 | 11.179 | - | - |
Herinr Houtm,Kl.Bag.str....L. Nieuwstr CP (2019)(K) | 595.000 | 577.706 | 20.433 | 557.273 |
Reconstr. Fred. Hendrikstraat (2019)(K) | 305.000 | 300.655 | - | 300.655 |
Bestrating bij verv. rioolstelsel St.Janst.(2019)(K) | 215.000 | 198.489 | 197.360 | 1.129 |
Bestr. bij verv.rioolstelsel Klz fase 1(2019)(K) | 175.000 | 171.080 | 97.630 | 73.450 |
Landbouwroute Vogelwaarde (2018)(K) | 2.610.800 | 2.595.212 | 34.125 | 2.561.087 |
Reconstructie Tivoliweg (2019)(K) | 38.000 | 762.678 | 287.915 | 474.763 |
Bestrating Kloosterzande fase 2 (2020) | 155.000 | 155.000 | - | 155.000 |
Bestrating Vogelwaarde fase 1 (2020) | 95.000 | 95.000 | - | 95.000 |
Bestrating Plevierstraat Hengstdijk (2020) | 4.000 | 40.000 | - | 40.000 |
Reg. Impuls - grensoverschrijdende bossen (2017) | 150.000 | 287 | - | - |
7.344.800 | 6.889.367 | 1.446.865 | 5.195.206 |
Knelpunten/risico’s
Met het vaststellen van het duurzaam financieel beleid heeft het gemeentebestuur richting gegeven om achterstanden in het onderhoud te voorkomen en de hiermee gepaard gaande risico’s te beperken. Zaken als verkeersveiligheid, externe prioriteiten enz. kunnen ertoe leiden dat de planning bijgesteld moet worden.
Ontwikkelingen
Om het beheer en onderhoud ook in de toekomst goed vorm te kunnen geven wordt in afstemming met de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) de wijzigingen in het wegenareaal continu bijgehouden. De MIP’s worden periodiek bijgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd.
Sinds 2016 mogen er geen onkruidbestrijdingsmiddelen op verhardingen meer toegepast worden. Het onkruid op de verhardingen wordt verwijderd door gebruik te maken van alternatieve methodes/machines. De ervaringen in 2016 tot en met 2018 wijzen uit dat het verbod op bestrijdingsmiddelen wel een verandering in het straatbeeld geeft, maar dat uit controles blijkt dat het nog binnen de vastgestelde beeldkwaliteit valt. Naar aanleiding van het grote aantal MOR-meldingen (Melding Openbare Ruimte) over onkruid op de openbare weg is in 2020 de veegfrequentie verhoogd en daarmee de onkruidgroei beperkt. Hiervoor is in 2020 € 40.000 beschikbaar gesteld. De kosten van de extra veegrondes bedroegen in 2020 ruim € 48.000.
In 2020 zijn vergunningen aangevraagd voor het aanleggen van glasvezelkabel in Hulst. De daadwerkelijke aanleg zal plaatsvinden vanaf 2021. De opbrengsten van de verleende vergunningen worden in 2020 gereserveerd in de reserve MIP om in 2021 de kosten van het toezicht op de aanleg van het glasvezel net en het herstel van de infrastructuur te dekken. De degeneratievergoeding in 2021 zal eveneens worden gereserveerd om de kosten van het extra onderhoud als gevolg van de aanleg in de komende jaren te dekken.