Op 20 februari 2020 is de gemeenteraad geïnformeerd over de resultaten van het uitvoeringsplan 2019 en is het uitvoeringsplan 2020 vastgesteld en de bijbehorende middelen voor de realisatie van die projecten in 2020 beschikbaar gesteld. Dit informatiebeleidsplan sluit aan op de verdergaande digitale transformatie, die gaat over de impact van (ICT)technologie en de toenemende digitalisering van bedrijfsprocessen gericht op mens, organisatie en maatschappij. De Rijksoverheid geeft met de Digitale Agenda 2024 (als opvolger van Digitale Agenda 2020) richting aan de verdere doorontwikkeling van de digitale overheid. De focus daarbij ligt op:
· (Overheids-)netwerken en koppeling tussen voorzieningen;
· Vastleggen, beschikbaar stellen en toegankelijk maken van gegevens;
· Digitale dienstverlening en standaardisatie uitwisseling informatie;
· (Digitale) identificatie en authenticatie.
In het Informatiebeleidsplan 2018-2021 is aangegeven hoe de gemeente Hulst de komende jaren zal aansluiten op voorzieningen en standaarden die uit dit programma voortkomen.
In 2020 is gestart met de realisatie van de projecten uit het Uitvoeringsplan 2020. De Covid-19 beperkingen hebben een forse impact op de planning en uitvoering van de projecten gehad. De belangrijkste resultaten uit het Uitvoeringsplan 2020 zijn:
- Vervanging ICT-infrastructuur: de voorbereidingen voor de vervanging van de huidige ICT-infrastructuur uit 2013 zijn in 2018 gestart. Op basis van een visie op de toekomstige ICT-infrastructuur, uitgewerkt in een aantal mogelijke implementatiescenario’s, is besloten tot het outsourcen van de ICT-infrastructuur. In 2019 is een Europees Aanbestedingstraject gestart met het oog op uitplaatsing van de gemeente ICT-infrastructuur alsmede de hieraan verbonden beheerwerkzaamheden. Dit heeft geresulteerd in een succesvolle aanbesteding die in de tweede helft van 2019 is afgerond met ondertekening van de overeenkomst met de leverancier. Implementatie van die nieuwe infrastructuur heeft geleid tot een formele oplevering op 5 oktober 2020. Daarmee heeft de leverancier formeel het onderhoud en (technisch) beheer van de ICT-infrastructuur overgenomen. Vanwege de Covid-19 beperkingen waren werkzaamheden en trainingen op locatie niet mogelijk. In overleg met de leverancier zijn deze acties aangepast en digitaal ‘op afstand’ uitgevoerd;
- Digitaal werken: vanwege Covid-19 werd thuiswerken in toenemende mate de norm. Ondersteuning en middelen moesten worden aangepast op het op grote schaal gebruik maken van de thuiswerkfaciliteiten. Tevens werden faciliteiten beschikbaar gesteld voor het video vergaderen. Digitaal vergaderen en overleggen is een geaccepteerde werkwijze geworden;
- Implementatie nieuwe Omgevingswet: Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) bestaat uit een aantal gezamenlijke voorzieningen (met o.a. het nieuwe Omgevingsloket) en een aantal voorzieningen die elke gemeente zelf moet inrichten. In 2020 is voor de ondersteuning van de nieuwe Vergunning- en Handhavingstaken een nieuwe applicatie aangeschaft, die ook verbonden zal zijn aan de landelijke voorzieningen van het DSO. Inmiddels is gestart met de inrichting van die applicatie. In 2021 zal voor de Ruimtelijke Ordeningstaken een vergelijkbaar traject gaan plaatsvinden.