Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In de volgende tabel worden de financiële risico’s samengevat die niet zijn afgedekt door beheersmaatregelen, waardoor deze door de beschikbare weerstandscapaciteit opgevangen mogen worden.

Nr.

Risico

Financieel gevolg

1

Daling gemeentefondsuitkering
De omvang van het gemeentefonds wordt bepaald door de toevoeging/onttrekking van budgetten voor de uitvoering van taken en door een aantal algemene ontwikkelingen die geen directe relatie hebben met uit te voeren taken. Hieruit vloeit voort dat er 2 soorten risico's zijn:
1. De budgetten voor uitvoering van nieuwe taken zijn ontoereikend of de onttrekkingen aan het gemeentefonds zijn hoger dan de uitgaven waarop bezuinigd kan worden.
2. De algemene ontwikkelingen leiden tot een daling van het gemeentefonds. Deze algemene ontwikkelingen bestaan uit de ontwikkeling van het accres, discrepantie tussen ontwikkeling uitkeringsmaatstaven landelijk en lokaal en een gestegen gebruik van het BTW compensatiefonds (waardoor een verrekening met het gemeentefonds plaatsvindt) en de bijstelling van de verdeelmodellen.

De gevolgen van de Corona crisis voor de UGF zijn nog zeer onzeker. Een verhoging van de ARU (basis voor het accres) is niet te verwachten omdat de Corona uitgaven buiten de ARU berekening worden gehouden. Het accres is bevroren voor de jaren 2020 en 2021. Vanaf 2022 wordt er wel een negatieve bijstelling van het accres verwacht. Gelet op de forse uitgaven die in het kader van de Corona maatregelen zijn gedaan, zullen er op de middellange termijn mogelijk ook forse bezuinigingen nodig zijn. Daar staat tegenover dat de verwachte negatieve herverdeeleffecten op grond van de adviesaanvraag lijken uit te komen op een positief herverdeeleffect. De verwachting is dat er nog wel wat verschoven zal worden, met name in het Sociaal Domein; e.e.a. is dus zeker nog niet definitief. Dit leidt tot onzekerheden. Door de onzekerheden ten aanzien van de herverdeling én langere termijn effecten van corona schatten we het risico in op € 500.000.

€ 500.000

2

Ontbreken voorziening renovatie gemeentelijke onroerende zaken
Door het ontbreken van een voorziening ten behoeve van het onderhoud van de gemeentelijke onroerende zaken wordt op termijn een financieel risico gelopen. Wel wordt middels duurzaam financieel beleid vrijvallende middelen gereserveerd.

€ 200.000

3

Aanspraken op collectief vervoer
Het betreft een zogenaamde open – eind regeling. Dat wil zeggen diegene die er wettelijke recht op hebben kunnen zich hierop beroepen. Het risico is bepaald door de verstrekte vervoerspakketten (zones) in beeld te brengen en hierop in mindering te brengen de in de begroting opgenomen budgetten. Overigens verwachten we een stijging van de uitgaven. Dit als gevolg van verbreding van de doelgroep (Jeugdzorg) en stijgende kosten aan de hand van NEA-index.

€ 300.000

4

Perkpolder
Bij raadsbesluit van 13 juli 2017 heeft de gemeente besloten om de aandelen van de Provincie Zeeland in Perkpolder Beheer B.V. over te nemen. Als gevolg hiervan wordt de gemeente 100% aandeelhouder van Perkpolder Beheer B.V. De gemeente heeft een extern bureau onderzoek laten voeren naar de risico’s in dit project voor de gemeente Hulst. Dit onderzoeksbureau heeft geoordeeld dat het reëel ingeschatte risico momenteel € 6.000.000 bedraagt. Een andere benadering is de kans * effect methode. Het maximale effect bedraagt op enig moment € 24.000.000, namelijk de totale omvang van de borgstelling. Wanneer we uitgaan van een slagingspercentage van 75%, resteert er 25% risico.

€ 6.000.000

5

Planschade
Met de partij Reggestede loopt een juridisch geschil inzake een omgevingsvergunning nabij Life & Garden aan de Absdaalseweg. De gemeente heeft voor deze locatie een nieuw bestemmingsplan vastgesteld. Reggestede heeft naar aanleiding hiervan een planschadeverzoek ingediend ter hoogte van € 8.160.000. In het kader van de economische uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan is een planschaderisicoanalyse uitgevoerd. In januari 2021 heeft de rechtbank de bezwaren van Reggestede ongegrond verklaard. De tegenpartij is hierop in beroep gedaan. Deze procedure loopt nog.

€ 300.000

6

De Statie
In 2017 is er voor het project Life Style Village (herontwikkeling Morres-terrein) een herziening van het bestemmingsplan vastgesteld, een anterieure overeenkomst gesloten met De Mandemakers Groep (DMG) en een omgevingsvergunning voor de eerste fase verleend.
Voor de verbindingszone tussen het Morres-terrein en de Absdaalseweg (het zogenaamde tussengebied) is de gemeente risicodrager. Voor het tussengebied zijn afspraken gemaakt in de anterieure overeenkomst met DMG en is een dekkingsreserve 'Ontwikkeling tussengebied LSV’ ingesteld van circa € 800.000, gebaseerd op plannen uit 2013 en eerder. Een substantieel deel van de dekkingsreserve is bedoeld voor het saneren van de bodem. Inmiddels is duidelijk dat de eerdere plannen in de huidige tijd niet meer realistisch en haalbaar zijn. Er wordt dan ook onderzocht of het gebied op een alternatieve manier ontwikkeld kan worden. Om die reden is het risico bijgesteld naar € 200.000, wat overeenkomt met 25% van de dekkingsreserve. Daarmee wordt gehandeld in dezelfde lijn als bij andere projecten.

€ 200.000

7

Borgstellingen/garanties
De gemeente staat borg voor leningen aangegaan door maatschappelijke instanties, bijvoorbeeld woningcorporaties e.d. Het saldo waarvoor eind 2020 borg gestaan wordt, is €30.000.000 (exclusief borgstelling Perkpolder Beheer B.V en exclusief borgstelling via WSW). Daarnaast staat de gemeente garant voor de aflossing van (een deel van de ) leningen van instellingen aan particulieren. Deze vorm van garantiestelling is een voorloper van de huidige Nationale Hypotheek Garantie. Eind 2020 bedraagt de restant schuld waarover risico wordt gelopen € 297.000. In de loop van 2020 zijn geen aanvullende garanties versterkt. Het risico wordt ingeschat op 0,5%. De risico’s met betrekking tot de verstrekte borgstelling ten behoeve van het project Perkpolder zijn eerder afzonderlijk in deze inventarisatie opgenomen.

€ 150.000

8

Kapitaalgoederen (o.a. haven)
In de paragraaf onderhoud Kapitaalgoederen wordt ingegaan op de noodzaak van onderhoud en beheer van kapitaalgoederen. In deze paragraaf zijn onder andere de risico’s ten aanzien van het onderhoud van de haven opgenomen. Naast de haven zijn er ook risico’s te onderkennen bij de overige kapitaalgoederen zoals wegen, riolering, openbare verlichting, archeologie en bodemsaneringen. We schatten dit risico in op 5% van het investeringsbedrag van circa € 10 miljoen volstaat.

€ 500.000

9

Precariobelasting
De Hoge Raad heeft medio 2018 een uitspraak gedaan inzake de precariobelasting 2015. Deze uitspraak was in het nadeel van de gemeente. Hiermee had de gemeente geen rechtsmiddelen meer openstaan voor aanslag 2015 en is de aanslag verminderd. Ook voor de aanslagjaren 2016 t/m 2020 heeft de wederpartij bezwaar aangetekend. Ondanks dat het college vooralsnog goede verwachting heeft voor deze aanslagjaren is ondertussen een extra bedrag van € 1,7 mln gestort in de algemene reserve. Het belang bedraagt afgerond €2.750.000. Het risico wordt ingeschat op minder dan 50%.

€ 1.375.000

10

Sociaal Domein
In het dekkingsplan wordt vanaf het jaar 2020 structureel € 250.000 aan ombuigingen (Jeugdzorg) opgenomen. Gelet op recente ontwikkelingen rondom onder meer Intervence maar ook de nog steeds toenemende vraag binnen de jeugdzorg bestaat het risico dat deze ombuigingen niet worden gerealiseerd. Daarnaast zien we ook het risico op tekorten bij de uitvoering van de Participaitewet vergroten. Dit als gevolg van het gerapporteerde tekort bij de uitvoeringsinstantie Dethon. Het risico sociaal domein wordt ingeschat op € 3.000.000.

€ 3.000.000

11

Corona
Het COVID-19 (corona) virus heerst ook in 2021 nog volop. De verwachting is dat ook in 2022 nog wat nadelige effecten zouden kunnen plaatsvinden. In 2021 dient in ieder geval gedacht te worden aan lagere opbrengsten parkeerbelasting, lagere opbrengsten precariobelasting en dergelijke. Het risico wordt ingeschat op € 200.000.

€ 200.000

Totaal

€ 12.725.000

Deze pagina is gebouwd op 07/21/2021 09:31:55 met de export van 07/21/2021 09:24:56